Wat is de TET offroad route?

TET is de afkorting voor “Trans Euro Trail”. Een verzameling van 51.000 km allroad/ offroad route door Europa. Ook in Nederland loopt een stuk van de TET. Sinds het ontstaan in 2017 is er sindsdien steeds meer route aan toegevoegd. Enthousiaste vrijwilligers, genaamd “Linesmen”, maken de route en waken over het up-to-date houden van de route in hun land. Zij kunnen hierbij rekenen op een grote community van rijders die de linesman steeds van de laatste wijzigingen voorzien. De route is kosteloos te downloaden via www.transeurotrail.org in de vorm van een .gpx bestand voor je gps.

De TET Nederland route loopt van Noord naar Zuid en v.v. Daarbij is er sinds 2020 een ronde door Drenthe aan toegevoegd. De Trans Euro Trail Netherlands track die loopt van West naar Oost is grotendeels verhard. Deze is om de route uit Engeland te verbinden met die van Nederland.

10 Tips voor Offroad TET Route rijden met de allroad motor

10 Tips voor de TET Nederland offroad route

Als eerste raden we ongeoefende rijders af om de TET route te gaan rijden. De risico’s op schade en letsel zijn best groot bij het rijden zonder gedegen basis voor offroad rijden. Na het volgen van onze trainingen weet je een stuk beter wat te doen en kan je er veel meer plezier aan beleven. Als je eenmaal zelf gaat rijden dan hebben we een aantal tips voor je op een rij gezet als je de TET wilt gaan rijden met een zware allroad motor zoals bijvoorbeeld de BMW R 1200 GS.

1. Stel je motor af op offroad rijden

Als je met een zwaardere allroad de TET gaat rijden dan zal je veel moeten staan op de motor om de balans te bewaren. Stel je motor dan ook af voor deze houding. Dit komt je comfort, energie en prestaties enorm ten goede. Denk hierbij aan:

  • Stuur naar voren. Draai je stuur zodat er bij benadering een rechte lijn ontstaat over de voorvork naar het stuur. Daarbij wil je als je staat ook ongeveer een rechte lijn hebben van je onderarm, pols naar je vingers. Zo kan je met continue twee vingers aan de handles rijden zonder verkeerde belasting op je pols.
  • Pedalen naar boven bijstellen. Als je staat wijzen je tenen naar voren en niet naar beneden zoals bij het zitten. Corrigeer hiervoor door het schakelpedaal en het rempedaal even hoog af te stellen als je voetsteun. Zoek hierbij een positie die werkt zowel bij het staan als bij het zitten. Het blijft een compromis tussen beiden, maar zorg dat je ook staand snel en gemakkelijk de pedalen kan bedienen. Wel zo veilig.
  • Spiegels afstellen voor zittend en staand gebruik. Het nut hiervan mag duidelijk zijn. Ook op de TET ben je niet alleen op de wereld. Dit lossen wij op door één (links) voor zittend af te stellen en één (rechts) voor staand gebruik.
  • Laag ruitje. Een hoge ruit, welke we fijn vinden op de weg, is een gevaar in het terrein. In het terrein gaat je motor het oppervlak volgen en dus bewegen. Tevens als jij staat ga je (als het goed is) ook bewegen. Daarbij is er een grote kans dat een hoge ruit jou in het gezicht hard raakt. Niet zo’n fijn idee. Ook zal jouw houding bij het staan ongemerkt meer naar achteren zijn dan gewenst omdat je “vanzelf” afstand houdt van die ruit bij je gezicht. Verwijder je hoge ruit of monteer een heel klein ruitje zoals bijvoorbeeld het Rally ruitje van BMW.

2. Monteer noppenbanden

Met noppenbanden heb je met name bij modder veel meer grip, de noppen prikken door de zachte bovenlaag in de harde onderlaag van de bodem. Daar vinden zij nog grip, de modder in het profiel verdwijnt ook een stuk sneller uit noppenbanden door de grotere afstand tussen de noppen. Met noppenbanden zal de motor minder snel ineens onder je wegglijden. De grip wordt meer voorspelbaar en je veiligheid en plezier nemen beduidend toe.

Welke noppenband voor jou de beste is is een breed bediscussieerd onderwerp. Hoe agressiever het profiel is (Conti TKC80, Michelin Anakee Wild, Metzeler Karoo 3, etc. ) hoe beter de grip. Ook kan je met deze banden nog prima op de weg rijden. Intermediate banden (Conti TKC70, Michelin Anakee Adventure, Metzeler Karoo Street, etc.) zullen langer mee gaan en betere asfalt prestaties leveren maar bieden ook beduidend minder grip bij nat weer offroad. Straatbanden raden we af op de TET.

3. Rij bij voorkeur niet alleen

Offroad rijden brengt avontuur. Avontuur brengt soms onvoorspelbare of uitdagende situaties. Daarom gaan we eropuit. Je zult niet de eerste zijn die de motor dan op een rare plek parkeert. We weten het, het is niet altijd makkelijk een rijmaatje te vinden. Maar realiseer je ook, een klein foutje kan grote gevolgen hebben. Een zware allroad motor rechtop zetten (of meermaals) kan bijzonder lastig zijn en kost in ieder geval heel veel energie. Temeer als je er bijvoorbeeld met jouw been onder vast komt te zitten. Ook met de motor vastzitten in een diep modderspoor is niet ondenkbaar op de TET. Met z’n tweeën kan je dan toch net wat meer doen en is veiligheid veel beter gewaarborgd. Want je zult vaak op plekjes zijn waar heel weinig mensen komen.

Ga je rijden in een groep? Rij dan in kleine groepjes. We moeten in Nederland met alle inwoners recreëren op dezelfde spaarzame stukjes natuur. Dan moeten we ook rekening houden met elkaar. Twee of drie allroad motoren veroorzaken minder overlast en trekken minder aandacht dan grotere groepen. Bovendien kan je met een kleiner groepje makkelijker doorrijden op de TET Nederland.

4. Houdt afstand

Wij zien regelmatig kleine en grotere valpartijen doordat motorrijders offroad te kort achter elkaar rijden. Dit gebeurd veelal “automatisch” door het harmonica-effect, verschillende rijstijl/ snelheid of het instinctieve gevoel van “elkaar niet kwijtraken”. Daarom beginnen wij onze trainingen, ritten en reizen altijd eerst met een hartelijk betoog over het houden van afstand tijdens het rijden.

Wat is een goede afstand? Wij adviseren de minimale afstandsregel die ook in het verkeer gehanteerd wordt; namelijk de 2 seconden regel. En liever nog iets meer. Dat betekent dat het minimaal twee seconden moet duren voordat jij voorbij hetzelfde punt rijdt als je voorganger. Dit werkt bij elke snelheid. Dit heeft veel voordelen:

  • Je kan verder vooruit zien en daarmee eerder anticiperen op de wegomstandigheden.
  • Je kan daardoor beter je rij-lijn kiezen.
  • Je raakt in je beeld niet gestoord/ afgeleid door wat je voorganger doet wat je balans negatief beïnvloedt.
  • Je rijdt veel meer je eigen rit en eigen tempo.
  • Je rijdt niet bovenop je voorganger als ie onderuit gaat of plots stopt.

5. Navigeer met de track (spoor)

De TET rij je op basis van een spoor op je gps. Dat is wat anders als een route die we gebruiken op de weg. Laat de track ook niet door je gps herberekenen als route. Dan gaat er veel offroad verloren. Een navigatiesysteem zal op basis van een route ook constant gaan herberekenen als je offroad rijdt, onverharde wegen en paden kent hij immers veelal niet. Een track geeft precies de uitgezette route weer middels een statisch gekleurd lijntje op de kaart van je gps . Jij houdt zelf ‘het pijltje’ op de route en moet zelf corrigeren als je een verkeerde afslag hebt genomen. Hier wen je heel snel aan en is erg eenvoudig.

Veel gebruikte gps apparaten zijn van het merk Garmin. Ook een BMW Motorrad Navigator kan prima met een track overweg. Een TomTom niet. Ook zijn er steeds meer apps beschikbaar voor navigatie.

6. “Wij van WC Eend adviseren,…”

Offroad rijden op de TET of daarbuiten is fundamenteel anders dan op straat rijden. Offroad rijtechnieken zijn dan ook fundamenteel anders en moet je leren. Ook dit zien wij dagelijks. Dit kan je op eigen gelegenheid gaan ontdekken. Erg leuk, en tijdrovend. Regelmatig wordt dat ook met veel leergeld betaald. We weten hoe uitdagend het kan zijn om met een allroad motor bijvoorbeeld het zand in te gaan. En dan is schade snel opgelopen. Maar de grootste deuk loopt het zelfvertrouwen op en die is niet zomaar weggepoetst.

Doe jezelf een plezier, boek een offroad training bij professionals die daarvoor gekwalificeerd zijn. Die weten wat belangrijk is, maar ook vooral hoe ze het op jou kunnen overbrengen. Dit scheelt tijd en leergeld en is nog eens leuk ook. Onze BERRT Allroad Basic Training van 1 dag geeft jou de start waarmee je met kennis en vaardigheid aan je TET Nederland begint. Maar, neem het niet van ons aan. Lees de ervaringen van anderen.

7. Respecteer de omgeving

Om jouw en onze hobby nog lang te kunnen beoefenen is het essentieel dat je je hoffelijk gedraagt naar andere recreanten op de route en aanwonenden. Zet wandelaars of fietser niet in het stof of in de modder en geeft ruiters ruim baan. Beter nog stop even. Dat geeft de duimen omhoog. Gepaste snelheid en een vriendelijke groet doen heel veel goed. Een stille uitlaat ook. De motorrijder ligt onder een vergrootglas en dat voornamelijk vanwege overmatig uitlaatgeluid. Het behoud van de TET route en onze gedeelde hobby staat of valt met het gedrag van de berijders ervan en zo min mogelijk uitlaatgeluid staat hierbij op 1.

Denk bijvoorbeeld 2 keer na of je echt op die zondagmiddag met stralend weer de route op wil gaan. Op een regenachtige dinsdag veroorzaak je bijvoorbeeld een stuk minder overlast en is er meer kans dat de route ook open blijft in de toekomst.

Onthoudt; je bent te gast en ambassadeur van onze hobby.

8. Travel light

De TET in het algemeen, en dus ook Nederland, is uitgezet met lichte allroads in gedachte. Denk daarbij aan een KTM 690, Suzuki DRZ400 of Yamaha XT 660Z Tenere. Dit zijn motoren met een gewicht tussen de 130 en 180 kg. Ga je rijden met een zwaardere allroad zoals de BMW 1250/1200 GS, KTM 1190/1290 Adventure, Yamaha Super Tenere, Honda Africa Twin, Triumph Tiger 1200, etc. dan draag je maar zo 100 kg meer bij je. Dat maakt dat de TET soms best een flinke uitdaging zal zijn voor je met de zware allroad. Neem dan ook niet meer nodig dan je echt nodig hebt. Die extra ballast kan je balans aanzienlijk verstoren en maakt het een stuk zwaarder. Zo ook een topkoffer. Die zit hoog en ver naar achteren. De slechtste plek om gewicht op de motor te dragen offroad. Denk aan: Alles wat je thuis laat is mooi meegenomen.

9. Wees voorbereid

Wat je wel mee neemt bij het offroad rijden/ reizen is altijd sterk afhankelijk van wat je gaat doen, hoeveel beschaving bij je in de buurt is en wat er lokaal aan onderdelen en gereedschap te verkrijgen is. En tot slot, vooral hoeveel tijd je hebt voor onvoorziene omstandigheden. Hoe minder tijd, hoe meer onvoorziene omstandigheden je het hoofd moet kunnen bieden. Dit onderwerp behandelen wij uitgebreid in onze Bush Mechanic Workshop inclusief de het praktisch oefenen van veel voorkomende reparaties onderweg.

Ga je de Trans Euro Trail in Nederland rijden dan gaan wij niet op pad zonder het volgende:

  • Banden reparatieset tube type of tube less. Afhankelijk van jouw motor.
  • EHBO set.
  • Klein boordgereedschap (dat wat past op jouw motor en nodig is voor kleine reparaties).
  • Tie wraps en duct tape.
  • Sleeplint (ook handig als je je motor op een rare plek parkeert ;-)).

10. Denk aan jezelf

Het avontuur lonkt en je heb er zin in. Even weg van de dagelijkse beslommeringen. Tank vol, hoofd leeg. Het rijden offroad is veel inspannender dan rijden op de weg. Ook ligt de gemiddelde snelheid veel lager. Dus de afstand die je per dag zal afleggen op de TET is veel minder dan je gewend bent. Ook zal je veel eerder vermoeid raken. Daarom is het belangrijk ook bij jezelf stil te staan. En dan bedoelen we naast de juiste beschermende kleding ook vooral de verzorging van de fysieke mens.

  • Cliché, maar waar: hier is de reis het doel en niet de (eind)bestemming. Relax.
  • Plan niet te veel kilometers als je voor het eerst de TET gaat rijden. Blijf flexibel in je planning.
  • Begin uitgerust, niet gestresseerd.
  • Drink veel tijdens het rijden (camelbak op je rug) want je transpireert (soms ongemerkt) veel.
  • Stop regelmatig om wat te eten. Het kacheltje moet blijven branden om energie te leveren.
  • Stop als je zin af begint te nemen of als je kleine oeps-momentjes ervaart. Dan ben je waarschijnlijk vermoeid en is de kans op grote oeps-momentjes vele malen groter.
  • Rij niet in het donker.
  • Offroad rijden is een mooie bezigheid waar veel voldoening uit te halen is en de TET is daar een mooie uitdaging voor.

Hopelijk kan je met een of meer van bovenstaande punten je voordeel doen als je de TET gaat rijden, meer details tref je aan op de TET website. Mis je iets, wil je reageren of heb je vragen dan kan je ons bereiken via [email protected].

Make Life A Ride.

Met professionele begeleiding veilig en goed offroad (leren) rijden

Na het volgen van (een van) onze trainingen kan je ook meedoen aan onze BERRT allroad ritten met gids en heb je daarbij zelfs de mogelijkheid een van onze huurmotoren te huren. Deze zijn al zijn voorzien van noppenbanden, valprotectie en een krasje hier en daar. Na het zo op een leuke manier verhogen van de rijvaardigheid zijn er ook nog de georganiseerde ritten waarbij de deelnemers zelf navigeren zoals de BERRT Classic en de BERRT 3-daagse op de zogenaamde Tracks. Grote kans dat je dan het offroad-virus flink te pakken hebt, dus smaakt het offroad rijden dan nog steeds naar meer? Bekijk ook eens onze allroad motoreizen.

Print Friendly, PDF & Email